|
||||||||||||||||||
... Obrázek ... Zvuk ... Animace ... Načíst test ... Uložit test ... Dotaz ... Import ... Konvertovat ... Tisk ... Nastavení programu ... Nastavení testu ... Manažer otázek ... Vyhodnocení |
||||||||||||||||||
Creator |
||||||||||||||||||
Tento program je určen k vytváření testů. Než totiž dojde k samotnému zkoušení je pochopitelně třeba test připravit, případně vytvořit. K tomu slouží právě program Creator (Vytvářeč).
Číslo aktuální otázky - zde vybrané číslo pak je identifikačním číslem aktuální otázky. Při manuálním hodnocení bude toto stejné číslo zastupovat právě tuto otázku. Podle tohoto čísla je také otázka řazena mezi ostatní. Identifikačním číslem jsou také otázky zastoupeny v Manažeru otázek a v Importu otázek. Pomocí tohoto okénka se též můžete přepnout ze kterékoli otázky, na kteroukoli jinou a to jak při vytváření testu, tak i při zkoušení z něho, není-li to zakázáno. Minulá - přepne na otázku s identifikačním číslem o jedno menším, než je nynější (na předchozí otázku). Pokud má aktuální otázka číslo 1, pak je toto tlačítko vypnuto. Další - přepne na otázku s identifikačním číslem o jedno větším, než je nynější (na další otázku). Pokud je aktuální otázka poslední otázkou tohoto testu, pak budete dotázáni, má-li se vytvořit nová otázka, po čemž se celkový počet otázek v testu zvětší o jednu. Počet odpovědí - zde se zadává počet odpovědí, které budou zkoušenému nabídnuty k výběru u té které otázky. Každá otázka musí mít vždy minimálně jednu odpověď a maximálně jich může být děvět, tedy 1-9. Při změně tohoto čísla se okamžitě změní i počet řádků s odpověďmi. Pokud číslo snížíte, odpovědi zmizí a pokud zpětně hodnotu tohoto čísla zvýšíte, odpovědi se opět objeví, avšak budou nastaveny standardně, což znamená, že pokud jste v nich dříve měli něco nastavené, tak už tomu tak nebude. Při zvyšování počtu odpovědí si však nové odpovědi nastaví závislost odpovědi na ostatních, počet bodů, odpovídá-li se písemně, bude-li text zobrazován, bude-li obrázek zobrazován, bude-li zobrazováno tlačítko Zvuk a bude-li zobrazováno tlačítko Animace stejně jako to má odpověď o řád nižší. Tag číslo otázky - toto číslo slouží jako další pomocný identifikátor otázky. Může být například ukazatelem na tématický celek, pod něhož tato odtázka spadá. Toto číslo, má-li být bráno v potaz by mělo být nenulové. Pak může být dobrou pomůckou například při hodnocení výsledků získaných při zkoušení. Znak odpovědi - Tento znak jednoznačně určuje (identifikuje) každou odpověď v jedné otázce. Tím pádem je důležitý pro manuální hodnocení. Standardně jsou tyto znaky u jdenotlivých odpovědí nastaveny abecedně velkými písmeny, tedy "A, B, C, D...". Kliknutím na znak odpovědi se objeví okno, v němž tento znak můžete změnit na jakýkoli jiný. Důležité však je, aby se v jedné otázce nevyskytovaly dvě odpovědi se stejným identifikačním znakem. Program to sice dovolí, ale pokud byste chtěli později někomu takový test opravit, bylo by téměř nemožné zpětně určit, jaké odpovědi zkoušený vybral. Pokud používáte možnost míchání odpovědí, tak program dokáže zkoušenému odpovědi zobrazit sice ve zpřeházeném pořadí, ale jejich značení přizpůsobí podle jejich současného pořadí. Ve výsledcích samozřejmě opět budou uvedeny znaky zde zadané.
Je odpověď závislá na ostatních? - není-li toto políčko zaškrtnuto, znamená to, že odpověď v jejímž řádku se nachází má výběr závislý na ostatních. Jinými slovy tato odpověď nelze zatrhnout, aniž by se jiná, stejně nastvená odpověď, odškrtla. Takže, kdyby tuto funkci měly vypnutou všechny odpovědi v jedné otázce, bude při zkoušení možné vybrat za správnou pouze jednu odpověď. Je-li však u některé z odpovědí toto políčko zaškrtnuto, pak při zkoušení může být tato odpověď vybrána za správnou nezávisle na ostatních. Například dejme tomu, že nějaká otázka má šest odpovědí. První tři mají tuto volbu zapnutou a další tři vypnutou. Pak tedy zkoušený může vybrat za správáné první tři odpovědi a jednu z posledních tří, tedy celkem čtyři. Počet bodů - zde se nastavuje, kolik bodů se přičte k celkovému počtu, vybere-li zkoušený tuto odpověď. Hodnota těchto bodů může být i záporná, takže by z celkového počtu bodů byla odečtena. Maximální rozmezí bodů pro jednu odpověď je od -1000 bodů do 1000 bodů. Aby test měl nějaký smysl, je třeba u každé otázky alespoň jedné z odpovědí přidělit nenulovou bodovou hodnotu. Odpovídat písemně? - zaškrtnutím tohoto políčka umožníte zkoušenému odpovídat písemně. Správná písemná odpověď - pokud jste zaškrtli volbu Odpovídat písemně pak zde můžete zadat správné znění písemné odpovědi. Je to nezbytnost při automatickém hodnocení a velká pomůcka při manuálním hodnocení. Pokud se má písemná odpověď uznat za správnou, musí být napsána úplně stejně tak, jako ji zadáte zde. Jsou tolerovány pouze rozdílné velké a malé znaky. Pokud písemná odpověď bude shodná se zde zadanou, přičte se příslušný počet bodů k celkovému počtu. Nebudou-li si tyto odpovědi odpovídat, tak se k celkovému počtu bodů nepřičte ani neodečte nic. Maximální možná délka písemné odpovědi je 200 znaků, ovšem nedoporučuje se zadávat delší texty. Pokud máte písemnou odpověď zvolenu u více odpovědí u jedné otázky, je dobré tuto funkci kombinovat s volbou Nezávislý výběr odpovědi na ostatních. Zobrazovat text? - toto políčko rozhoduje o tom, bude-li se okno s textem zobrazovat při zkoušení a to bez ohledu na jeho obsah. Je-li tedy toto políčko zaškrtnuto, okno s textem se bude zobrazovat, pokud políčko zaškrtnuto není, okno s textem zobrazeno nebude. A jelikož je v případě nezobrazování okna text prakticky zbytečný, nebude s testem ani uložen. To znamená, že po opětovném načtení testu v Creatoru bude okno pro text, které se při zkoušení nemá zobrazovat, prázdné, i když v něm bylo třeba něco napsáno. Text - text otázky nebo odpovědi. Jeho maximální možná délka je omezena na 43 749 znaků. V textu můžete používat vždy jen znaky jednoho fontu. Text je automaticky zalamován, aby se vešel do okna. Toto zalomení však není odřádkování, tudíž se délka řádků upraví se změnou velikosti okna pro text. Odřádkování se provádí klasicky klávesou Enter. Test je možné označit a uložit jej do "schránky" klávesami Ctrl+C, nebo jej sem vložit ze "schránky" pomocí kláves Ctrl+V. Zobrazování tohoto okna pro text je závislá na výše uvedené volbě Zobrazovat text?. Text se dá také načíst ze souboru kliknutím na níže uvedené tlačítko Načti. Pro rychlejší pohyb mezi okny pro text u otázky a jednotlivých odpovědí stačí stisknout šipku nahoru nebo dolů. Šipka nahoru funguje pouze nachází-li se kurzor na začtku textu v tom kterém okně. Výsledkem je, že se kurzor přepne do okna pro text, které je nad ním a to na konec zde uvedeného textu. Šipka dolů naopak funguje pouze nachází-li se kurzor na konci textu v tom kterém okně. Ta přesune kurzor na začátek textu okna pod ním. Je-li aktivní okno však posledním, nestane se nic. Načti - po kliknutí na toto tlačítko se otevře klasické okno, s jehož pomocí snadno nalistujete a otevřete soubor. V tomto případě se obsah vybraného souboru načte do okna pro text u něhož se toto tlačítko nachází. Tento soubor by měl obsahovat pouze čistý text, neboť otevřením například souboru MS Wordu by se do okna pro text načetla nečitelná změť znaků. Soubor také nesmí být větší než 43 749 bytů, nebo se jeho načtení do textového okna neuskuteční. Zobrazovat obrázek? - toto políčko určuje, má-li se při zkoušení zobrazovat zadaný obrázek. Zaškrtnutí tohoto políčka také určuje, má-li se obrázek vůbec s testem ukládat, či nikoli. Obrázek - ke každé otázce, odpovědi a hodnocení lze přiřadit obrázek. Kliknutím pravým tlačítkem na myši se otevře dialog, v němž máte možnost vybrat požadovaný obrázek. Tento obrázek se v Creatoru bude předběžně zobrazovat v pro něj vyhrazeném místě o velikosti 71x71 pixelů u otázky a 62x62 pixelů u odpovědí a hodnocení. Obrázek bude smrštěn, případně roztažen, tak, aby se do tohoto prostoru přesně vešel. Obrázek ve skutečné velikosti si pak můžete prohlédnout opětným kliknutím naněj pravým tlačítkem na myši. Obrázky lze mezi sebou jednoduše přesouvat. Stačí požadovaný obrázek kliknutím a držením levého tlačítka na myši na jeho ploše uchopit, přetáhnout na plochu jiného obrázku a tam talčítko pustit. Stejný obrázek se tím pádem nastaví tam. Zobrazovat tlačítko Zvuk? - zaškrtnutí tohoto políčka určuje, bude-li při zkoušení zobrazováno tlačítko "Zvuk", po jehož stisknutí se spustí přehrávač audia. Nastavení ohledně tohoto zvuku se provádí v dialogu, jenž se zjeví po kliknutí na toto tlačítko. Tlačítko Zvuk - po kliknutí na toto tlačítko se zobrazí dialog, v němž můžete nastavit zvuk a podmínky jeho přehrávání ke každé otázce, odpovědi či hodnocení. Zobrazovat tlačítko Animace? - zaškrtnutí tohoto políčka určuje, bude-li při zkoušení zobrazováno tlačítko "Animace", po jehož stisknutí se spustí přehrávač animací. Nastavení ohledně této animace se provádí v dialogu, jenž se zjeví po kliknutí na toto tlačítko. Tlačítko Animace - po kliknutí na toto tlačítko se zobrazí dialog, v němž můžete nastavit animaci a podmínky jejího přehrávání ke každé otázce, odpovědi či hodnocení.
Nový test - zruší aktuální test, před čímž se dotáže, chcete-li jej uložit a následně otevře výchozí test. Pakliže není žádný test definovaný jako výchozí, načte se standardní prázdný test o jedné otázce s třemi odpověďmi a výchozím jménem "Test 01". Uložit test - uloží aktuální test do definovaného adresáře. Pokud jde o první uložení tohoto testu a adresář tudíž není zatím definovaný, zobrazí se okno, v němž se tento adresář určí. Poslední otevřené testy - testy, které byly naposledy editovány se v menu "Soubor" vypíšou a uživatel pak může snadno a rychle tyto testy načíst. Vypsány zde jsou adreseře, v nichž se ten který test nachází a to ve zkrácené forme (pokud je název celý adresáře příliš dlouhý). Průběžne je kontrolována jak přítomnost testu v daném adresáři, tak exitence samotného adresáře. V takovém případě je položka ze seznamu naposledy editovaných testů odstraněna. Zobrazují a ukládají se pouze čtyři nejnovější jména adrasářů s testy. Vyzkoušet test - spustí program Tests, v němž se automaticky načte v Creatoru právě editovaný test. Tím pádem můžete okamžitě vyzkoušet jeho funkčnost a také, jste-li spokojeni s jeho nastavením, které jste mu přidělili. Bubliny - výběr, u kterých položek se mají zobrazovat nápovědné bubliny (hinty). Ty se automaticky zobrazí hned, jak kurzorem myši najedete na tu kterou položku. Ať se však nápovědné bubliny zobrazí, či nikoli, nápovědný text si vždy můžete přečíst na spodní liště okna.
O aplikaci - zobrazí informace o verzi programu. Pokud by nějakým nedopatřením došlo k nekorektnímu ukončení programu, například při resetu nebo vypnutí počítače za běhu programu, ke ztrátě neuloženého (rozpracovaného) testu nedojde. Při dalším spuštění programu vám bude nabídnuta možnost, obnovit tetno rozpracovaný test v té podobě, než došlo k přerušení. Tuto možnost však máte pouze jednou a pokud se rozhodnete tento test neobnovovat, tak bude ztracen tentokrát definitivně. |